Forum > Mekråd och cykeldelar > Spring-side och damper? Även hjälp med olja

Spring-side och damper? Även hjälp med olja

2010-02-08 22:03
Tja.
Jag har en Fox Vanilla R 130 och ska nu byta oljan i den. Det står på den här sidan: http://service.foxracingshox.com/consum … olumes.htm (ungefär 3 fjärdedelar ner) på 2002-2006 Vanilla 100 & 130 (R, RL, RLC dampers) gaffeln att det ska vara 160ML 7wt olja i Damper och 30ML 7wt olja i Spring-side oil bath.
Så nu till min fråga: 1. Vilken sida är Damper och vilken sida är Spring-side oil bath?
2. Hur ska jag göra när jag häller ner oljan? Är det endast att hälla ner den i benet?
3. Spelar det någon roll vilken olja jag har? Står att det ska vara Fox 7wt oil, men kan jag lika gärna ha vilken gaffelolja som helst och vilken sorts "wt" som helst också? Eller måste det vara 7 som det står?

Mycket tacksam för svar!
Hade!
Svar
2010-02-08 22:24
höger sitter dämparsystemet. Vänster harru fjädersidan. vet ej om de är luft eller fjäder på din men de är iaf vänstra benet. Du behövrer inte köra på fox egna oljor och du behöver heller inte heller ha samma viskotet. Dock ändras karaktären teoretiskt om du byter olja oftast. Dock är de nog ytterst få som känner de. spec inte om gaffeln används till dirt. Tänkte jag på viskoteten imellan märkerna(skiljer en del) även om de står 7wt på båda:P
2010-02-09 07:40
Aha okej tack! Får väl ta den oljan jag får tag på då (: Är "Dämparsystemet" sprin-side? Och är "fjädersidan" damper?

2. Hur ska jag göra när jag häller ner oljan? Är det endast att hälla ner den i benet?

Hade gött!
2010-02-09 08:41
Är "Dämparsystemet" spring-side? Och är "fjädersidan" damper?

Tvärt om! Spring-side = fjädersidan och damper = dämparsystemet! Ser du inte likheten?
2010-02-09 18:51
Jaha nu förstår jag, men visste inte vad "damper" va för något så. Men tack!
Sen så tänkte jag fråga om någon vet om jag kan blanda 50/50 10wt och 5wt gaffelolja så att det blir 7,5wt? Eller blir det bara idiotiskt? För jag tänkte köpa oljan på biltema och det finns endast 10 och 5 wt där, och 10 låter för mycket och 5 för lite eller har jag fel?

Hade gött!

Söker fortfarande svar på denna, tack! 2. Hur ska jag göra när jag häller ner oljan? Är det endast att hälla ner den i benet?
2010-02-09 20:50
De e bara hälla itongue
Du kan köra me 5wt:P Nu under vintern når inte oljan riktigt sin arbetstemp så den blir lite trögare i konsistensen(högre densitet än när de e varmt ute). Och du kan blanda oljorna med olika viskotet:P
2010-02-09 20:55
Tack tack! Låter dock "B" med att blanda dem.. Men men, någon som har erfarenhet av biltemas Gaffelolja? Funkar den bra? Eller är den skit kass? Och ska man köra på 5wt eller 10wt? Desto lägre wt desto tunnare olja och därmed mer retur? Eller är det tvärtom?

Hade!
2010-02-09 21:09
vad jag hört är biltema oljorna skit dåliga, rent ut sagt!

kolla med shell eller närmsta mack om dom säljer något - de brukar ha sjyssta saker.
2010-02-09 21:22
Okej, men jag förstår inte vad som är det dåliga? Är det bara för folk tänker "Det är biltema"?
Och kollade med statoil idag, de hade inget.

Hade!
2010-02-09 23:31
Biltema funkar helt okej. Knappast ngt du märker på en dirtgaffel som jag skrev innan....  Kör på 5wt och ställ om dina ventiler lite bara. Dock är de lite kallare ute nu så oljan blir mer trögflytande så du kanske inte behöver pilla med ngt för att få samma inställning som innan.
Oljor är svåra att definera utan seriösa tester. De finns dvs ganska stora spann. En olja som kostar 70 spänn kanske uppfyller samma krav som en som kostar 250spänn. Så priset är inte allt. Dock kan kvaliten på oljan skiljja rätt mkt(menar inte att de behöver vara så för de skilljer i pris). Orkar inte gå in mer på de nu men de har mellan de olika oljefibrenas sammansättning att göra även storlek.
Sen som tex motorolja har siffor för hur de klarar temp har jag inte sett på gaffelolja. Men jag har uppfattat de som dyrare oljor klarar tempratursskillnaderna bättre. Men de kan ju bara bero på oljorna jag valt med^^
Senast redigerat av Nícke_93 (2010-02-09 23:34)
2010-02-09 23:58
Kvalitén på oljan skiljer väl inte jättemycket med pris, men däremot med olika märken. Tänk såhär, Biltema har råd att sälja en billig skräpolja och ta ett dåligt rykte - det är ingen som förväntar sig mer av dom... Om däremot Öhlins skulle slänga ur sig en dålig gaffelolja och få dåligt rykte så skulle Castrol eller annan likvärdig konkurrent äta upp deras marknadsandelar snabbt - därför säljer Öhlins, Castrol, osv inte dålig olja.

Vi cyklister kanske inte märker av det, men rally, motocross, formel-1 och roadracing-eliten gör det definitivt... och det är hos deras mekaniker som rykten börjar, och med allt skvaller på nätet nuförtiden så når det även fansen rätt fort. Typ "Visste ni att förare X. Xsson kör Y-olja i sin Z-gaffel istället för Z'as egna olja...!" ...vips så tappade gaffeltillverkaren Y marknadsandelar - för det är ju trots allt fansen som kör oljor för fyrsiffriga literbelopp...
The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
2010-02-10 07:12
Jaha, tack så mycket för svar! Vill inte lägga ner en förmögenhet på oljan, så tar den på biltema. 5wt blir det. Tack alla för svar!

Hade gött!
2010-02-10 20:30
DeemaxFlickan skrev:
Kvalitén på oljan skiljer väl inte jättemycket med pris, men däremot med olika märken. Tänk såhär, Biltema har råd att sälja en billig skräpolja och ta ett dåligt rykte - det är ingen som förväntar sig mer av dom... Om däremot Öhlins skulle slänga ur sig en dålig gaffelolja och få dåligt rykte så skulle Castrol eller annan likvärdig konkurrent äta upp deras marknadsandelar snabbt - därför säljer Öhlins, Castrol, osv inte dålig olja.

Vi cyklister kanske inte märker av det, men rally, motocross, formel-1 och roadracing-eliten gör det definitivt... och det är hos deras mekaniker som rykten börjar, och med allt skvaller på nätet nuförtiden så når det även fansen rätt fort. Typ "Visste ni att förare X. Xsson kör Y-olja i sin Z-gaffel istället för Z'as egna olja...!" ...vips så tappade gaffeltillverkaren Y marknadsandelar - för det är ju trots allt fansen som kör oljor för fyrsiffriga literbelopp...
Grejjen e den att viskoteten i sig är viktigast för tex en motocross förare. Väldigt ofta anpassar föraren gafflarna/dämparen/dämparna efter egen körstil. Om man sedan går och byter märke på olja så kommer denna moddning av dämparna inte ge maximal effekt. Dvs  karaktären kan ändras då viskoteten kan skilja en del beroende på vad de är för märke. Därför ska man alltid köra på samma olja som han som moddade gaffeln gjorde. Sen så an man ju inte hälla i vilken skit som helst men till skillnad från motorolja så behöver inte gaffeloljan ha några hyper smörj effekter.
På en fin motorolja därimot så minskar motståndet i lager och liknande i motorn vilket gör att man kan få ut de lillw extra ur sin motor. Men om man ska vara i de stadiet så man känner de så får man vara bra seriös:P
2010-02-10 20:56
Exakt Nicke. Köpte oljan på biltema oavsett. Tack för alla svar. Den får bli bra (Y)
Forum > Mekråd och cykeldelar > Spring-side och damper? Även hjälp med olja

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem eller logga in.
Sök
Fritextsökning
Avancerad sökning »
Tipsa en kompis
Dela |
Bevaka tråd
Jag vill ha e-postmeddelande när nytt svar skrivs i denna tråd.
Bevaka

Mina bevakningar »
Åkare:
Foto: Joakim Anthmyr
Plats: Actionpakkkhhhhhh
Åkare:
Foto: Joakim Anthmyr
Plats: Actionpakkkhhhhhh
Nya bilder »

Hangaren edit (3:15)

David Och Anton - KUNGSÄNGEN! (2:05)
Nya videoklipp »