Ägna en tanke åt de avlidna soldaterna som tjänstgjorde i fredens namn och åt de anhöriga som lämnats med denna oerhörda tragedi. Som gammal FN/Eufor soldat tycker jag det är viktigt att budskapen sprids ut och att vi inte glömmer bort att vi har haft och vi har soldater, kamrater utomlands som riskerar sitt liv varje dag för fredens skull.
|
|
Svar
|
Håller med dig fullt, är nog inte många som tänker på folket som vaktar sveriges gränsar vid krig osv.
|
nu är det ju inte så att sveriges gränser har vaktats sedan kalla kriget. ont: synd, men det var bara en tidsfråga... C'mon and hit it pussy!
|
|
jag lider med familjerna deras.. hemskt egentligen med tanke på vilket syfte dom är ute i!
|
|
Tanken till dem och deras närmaste
|
|
Därför man inte gör lumpen.
|
-.-' Ingen som tvingar en till att göra något emot viljan endå. Inga krav att gå med i FN för det... och få en kul i huvudet tex för att bevara ett lands fred som aldrig kommer upphöra, eller att försöka stoppa knarktillverkarkulturen i ett land som levt på knarkpengar tidigare. Bryr mig inte om något ouppnåeligt som fred. Men fortfarande så är det tragiskt att det behövde hända, rest in peace ! |
|
Det är tragiskt att folk ska behöva ge sina liv för att Sveriges regering och politiker vill visa framfötterna i världsdiplomatin och fjäska i EU's långa korridorer. Att vi som är ett så litet land ska stå för en så stor del av de fredsbevarande och fredsframtvingande internationella styrkorna kommer jag nog aldrig att begripa...
Jag ägnar en gammal soldatvisa åt de arma stackarna, "Gud som haver barnen kär, ge mig ett granatgevär - vart jag än i världen vänder, spårljuspansarspräng hon sänder." R.i.p The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
|
|
Så man bäddar får man ligga....
Lika tragiskt varje gång, dock var det dom själva som gjorde valet att göra utlandstjänst.. |
|
Får mig lite osökt att tänka på den där gamla låten... "where have all the flowers gone... young girls picked them every one... when will they ever learn...?"
The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
|
|
Jag hör här på resonemanget att det är ingen här som har gjort eller tänker göra lumpen, visa lite respekt åt människor som har intresset och modet nog att åka till ett annat land och handfast försöka göra något för att hjälpa befolkningen istället för att sitta hemma o betala in en summa på ett giro konto som aldrig kommer fram.
Självklart är det frivilligt att åka dit och det är ingen som tvingar en men det förändrar fortfarande inte saken att vi har fått 2st stupade soldater, fram med eran patroitism nu här och böj eran huvud en stund för våra fallna soldater. Den här tråden var för dom som ville visa sin respekt och inget annat, jag vill inte se kommentaren som "Som man bäddar får man ligga"! Säg det till deras familjer om du törs. Vill ni inte visa någon respekt håll er då borta från denna tråd!! |
|
förra året dödades över tusen civila av "fredsbevarande styrkor"
ifall vi inte vore usas springpojkar och sköta om det dom har ordnat för sig hade det känts bättre. men nu gör vi usas uppdrag. strider mot talibaner med amerikansk utbildning, amerikanska pengar och amerikanska vapen. sen skulle det ju vara fint ifall folk som gjorde lumpen och var beredda på att göra utlandstjänst blev utrustade, förberedda och utbildade på att hamna i krig. inte bara lalla på och sen skicka ner dom till en krigszon och låta dom dö. för det kommer komma hem fler kistor, var så säker |
Och vad stödjer du det uttalandet på? |
|
Att vi använder "amerikansk utbildning" kan jag i allra högsta grad stödja, i vart fall vid strid i bebyggelse, tagning av ockuperade byggnader, och liknande. Det enda stället inom armén där den gamla svenska taktiken finns kvar är långt ute i tall och granskogen, i övrigt är den väl så gott som utdöd...
flash, jag har varit utbildad som skyttesoldat till en av sveriges skarpaste internationella "fredsframtvingande" insatsbataljoner och har flera år som skyttesoldat inom hemvärnets insatskompani bakom mig, så kliv av din höga häst - det är inte bara fråga om respekt, utan även med all rätt en politiskt laddad fråga du tar upp... vill du ha envägskommunikation kanske en blogg vore ett lämpligare val? The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
|
helt rätt (Y) |
|
Själv får man inte göra lumpen, glad över det. Har inte lust med att gå ut i ett krig/uppgörelse(av olika slag) som jag inte startat eller behöver bry mig om. Fan ska man bry sig om Afganernas lilla land, fan skall man bry sig om fred för? Uppmuntrar nästan bara till krig, är man förmånga så måste några försvinna endå... jaa ja snart kommer väll snacket om att jag hade inte sagt så om det handlade om mig men sure kan jag gå med på. Men jag är less på att hyssa symapti för folk som gör sina egna val, trpkigt att folk skall behöva dö så men *heck* det är ditt val.
flash: forum är till för diskutioner, och här diskuterar vi ju inte emot de som dött eller deras anhöriga.. bara en massa spekulationer varför man ens skall bry sig om andras missärer som krig. Ingen som visat dis-respekt direkt vad jag uppfattat. detta är ju också ett sånt ämne som brukar spåra ur och bli lite väl OT, men vad skall man förvänta sig. kan ju ställa alla en fråga om varför skall vi bry oss om det landets frihet? varför skall vi anstränga oss för alla andra gämt? |
|
Värnplikten är något jag ändå skulle uppmana de få som får chansen idag att göra. Inte för att det handlar om krig/fred - men för att man växer något oerhört som människa under tiden. Det är ingenting som kan förklaras eller ens förstås före, det måste upplevas själv. Det är som en hård själslig vandring.
Kölden, hungern, ansvaret, kamratskapen och inte minst vanföreställningarna av hårt arbete utan sömn på flera dygn, osv osv... Fenomenet "fältkoma" (en slags deja-vu där hjärnan är vaken men kroppen kan inte röra sig) är t.ex en intressant åkomma som några få kommer att få vista bekantskap med. Det är läskigt, men det är bättre att ha upplevt det än att ha missat det! Gör lumpen nu, det är ett äventyr, tacka mig senare. P.S - Gör för fan inte lumpen på någon fjolltjänst där man bara putsar kängorna och står på led, eller tutar i någon trumpet eller håller kaffet varmt åt officierarna... skyttesoldat is the shit - och kom ihåg, det här är nog sista och enda chansen för er att få åka i en pansarvagn, ubåt eller helikopter och spränga gamla bilar med granatgevär! Det är oförglömligt..... The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
Senast redigerat av DeemaxFlickan (2010-02-11 14:13)
|
|
Var nästan på väg att skriva en uppsats där en del av er blev dumförklarade, men insåg att det inte kommer leda någonstans.
Det enda jag kan säga är att det är jävligt tråkigt att en kapten och en löjtnant har stupat, i ett arbete (som förvisso varit frivilligt och inte det minsta riksfritt) för att skapa och upprätthålla freden i ett sådant komplext och krigsdrabbat land som Afghanistan. Dessa personer har all min respekt för att de, trots den enorma risken att komma hem i en kista, åker iväg och aktivt arbetar för det de tror på, att förändra situationen i ett annat land. DeemaxFlickan; Får inte glömma uppskattningen av en riktigt säng och mat lagad på en spis heller, när man legat ute i fält 7-11 dagar och som bäst har sovit på en sjukhusbår, grön/guldpåsarna kommer man i alla fall väldigt sent att glömma. Sedan håller jag helt med om ditt första stycke. Till övriga personer, som uppenbarligen inte vet vad de pratar om, eller försöker framföra sina egna tankar och åsikter på ett så arrogant och själviskt sätt att jag t.o.m höjer på ögonbrynen när jag läser på swebikers, har jag ingenting att säga. |
|
Flädersaft, grönpåsarna, och framförallt dom lite nyare silverpåsarna (norska matransonerna) var ju faktiskt riktigt goda - ingenting slår müsli med rykande varm pulvermjölk en frostig morgon samtidigt som man både försöker pinka, kleta maskeringsfärg i ansiktet och hinna till morgonuppställningen... :-)
Ang. guldburkarna så valde jag ett hälsosamt mått av fasta när dom tillfällena gavs, haha... bäst var trots allt chokladen anno 1970-talet, jag tycker fortfarande marabou är rena skräpet i jämförelse Mitt bästa matminne ur lumpen är dock när hela plutonen stod och frös som fan runt en provisorik lägereld i ett gammalt brunn/betongrör, hade precis bandat av en massa överbliven 7.62 med stelfrusna fingrar som resultat, när jag - efter en tidigare liten personlig taktisk smygräd mot S1's matförråd (5 mil bort, en av fördelarna med friheten i att vara mc-ordonnans) hade stulit en gigantisk grön paprika (typ 3x storleken av en normal i mataffären!) och plockar fram den och börjar knapra i mig... hahahaa, fy faan det var helt obetalbart vilka miner när dom andra tappade hakan och undrade var en exotisk jätte-paprika hade kommit ifrån mitt i all denna vargavinter i ingenmansland The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
Senast redigerat av DeemaxFlickan (2010-02-11 15:48)
|
sällan har jag läst sämre argument. Vadå deras val? Val man gör som man får lida för? Men om man aldrig gjort de valen då? Jag menar man väljer ju knappast att få tex astma, men lik förbannat får man lida för det, är det då rätt att någon har möjlighet att hjälpa men tycker det är bättre att låta personen i fråga dö? För man väljer ju knappast att födas i ett land som ligger i krig, det är inget aktivt val man gör. Visst finns det många som är skyldiga till lidandet i landet, men knappast inte ens nästan alla, däremot lider nog de flesta. Men de är ju klart att de valt att ha de så, vem hade inte gjort de. Föresten så valde jag att vara enormt närsynt, jag tyckte det verkade ganska kul. verkar som jag blivit lurad. Man behöver inte ha empati för allt och alla, men om alla står på sin egen lilla jordplätt och vägrar hjälpa sina medmänniskor så lovar jag att denhär världen inte kommer att vara direkt trevlig att leva i. Bättre att ställa frågan; om vi kan hjälpa varför ska vi inte göra det? Sedan kanske det finns bätter eller sämre sätt att hjälpa på. Det skulle aldrig funka om alla enbart såg till sig själva, jagsjälv hade definitivt inte levt idag om det inte hade varit för människors vilja att hjälpa, jag hoppas att jag slipper ställa mitt hopp till dig För övrigt har jag en enorm respekt för de två som dog, framförallt deras familjer. Mariekex och leverpastej! de är fältföda Senast redigerat av DH_nisse (2010-02-11 16:01)
|
|
DH_nisse: det var ju inte det jag skrev om, läs igen och tänk om.
|
Okej, det är ingen som kräver din sympati. Men din respekt. Men jag antar att det är bortom din förmåga att andra ser till någon annan än sigsjälv? |
|
ni vet väl att lumpen är frivillig men att jobba som utlands styrka är inte frivilligt om man gör lumpen bara så ni vet
|
|
Moralkaka: Är det fel av mig om jag har mindre respekt för män som inte har fullgjort värnplikten? Ungefär på samma sätt som det anses naturligt att ha mer respekt för en högt bildad yrkesman (forskare i veneriska sjukdomar, chef på brandstation, ja ni hajar) än för någon lågutbildad yrkesgrupp (städare på tunnelbanan, försäljare av Situation Stockholm, ja ni hajar).
Dom är ju ur ett perspektiv alla människor och alla människor ska anses vara lika värda, men får ändå ofta olika mycket respekt beroende på yrkesutbildning, livserfarenhet, osv. Kan man då inte säga att utebliven värnplikt är lite av en karaktärsbrist också? Lite medvetet tungt ordval där med karaktärsbrist, men då slipper vi fjanta runt kärnfrågan för mycket och spar lite tid... The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
|
Säger vem? I min värld så är en soldat i utlandsstyrkan underställd ett anställningskontrakt med SweBat eller liknande förgrening av Försvarsmakten. Precis som vilket anställningskontrakt på vilket företag som helst, så är du fri att säga upp dig. Men jag kanske har misstolkat det, så rätta mig gärna isåfall... The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
Senast redigerat av DeemaxFlickan (2010-02-11 16:23)
|
|
vad jag stödjer det uttalandet på?
läs på litegrann... se vad som hände i afghanistan under tiden talibanerna stred mot sovjet usa har gett enorma summor pengar till talibanerna usa har utbildat talibaner usa har gett talibaner vapen. har du missat det så måste du vara blind |
|
pike426a; Det där är ren och skär lögn, hade du skrivit det tvärtom så hade du varit en bra bit närmare sanningen.
Värnplikten, dvs lagen om allmän värnplikt, avskaffas den 1a juli nu i år (om jag minns datumet rätt). Det betyder att du fram tills dess är tvungen att göra lumpen om du nu har blivit inkallad. Detta medför bland annat att de som ryckt in nu i januari efter ett halvår kan packa sina väskor och knata ut genom grindarna utan ett giltigt skäl för avrustning. Hur exakt detta kommer bli vet jag inte, men värnplikten kommer ersättas av ett kontraktssystem, likt utlandstjänsten eller vilket annat arbete som helst (dock oklart hur det blir med anställningstid, uppsägningstider osv osv). Men än så länge är värnplikten inte frivillig för de som nu ligger inne. Utlandstjänsten däremot är som vilket annat arbete som helst, du skriver på ett anställningskontrakt för en period (om minst 6mån har jag för mig) och sedan kan du säga upp dig, förlänga kontraktet, skita i att skriva på det om du inte vill arbeta i utlandstjänsten osv osv, precis som på vilken annan arbetsplats som helst som kanske vill att du ska jobba för dem. |
om du tror att man är bunden till utlandstjänst när man gör lumpen tror du fel. EDIT: flädersaft hann före angående att vara patriotisk, göra lumpen, visa respekt osv: jag ska göra lumpen, men nog fan får jag klaga på utlandstjänsten ändå. som någon sa: skaffa blogg om du inte vill ha kritik/diskussion. utlandstjänst är för mig inget alternativ då jag tycker att hela konflikten är meningslös. att vi från västvärlden är där över huvud taget är en gåta. eller visst, det kan vara bra med fredsbevarande styrka, men jag tycker personligen det är ett på tok för meningslöst krig. tror knappast det blir bättre av att västvärlden är där, då de flesta troligtvis associeras med usa, och usa är fan inte fredsbevarande. ta black water som exempel. jag skulle som lokalbefolkning i Afghanistan inte ta en vit snubbe i desert camo som något bra. nu är ju inte black water samma sak som isaf, och visst, bra med fredsbevarande, men kom igen, det känns lite som att hjälpa usa ta oljan. C'mon and hit it pussy!
Senast redigerat av jag själv (2010-02-11 17:15)
|
|
ska du säga min pappa vet mer än du så käften
|
|
säger militären kanske så fuck up
|
Kan inte din far komma hit och uttala sig då? För vad jag minns, så är det precis som flädersaft säger. |
|
pike426a; Så länge din far inte är ÖB Sverker Göransson och gör ett officiellt utlåtande om detta på landets alla förband, så har du (och din far) fortfarande fel.
|
|
jaja du jobbar som militär också så du vet förstås allt eller hur o min farsa va e på ett möte om massa sont o om dom som dog i afghanistan så du verkar har var it på sånt också elr
|
eftersom din pappa vet allt så kan du väl fråga honom varför det då finns en fråga på lämplighetsundersökningen inför mönstringen som lyder, "kan du tänka dig att göra utlandstjänst?". om det var obligatoriskt så var det väl en jäkligt onödig fråga. eller så kan väl din all-vetande pappa gå in på http://www.lumpen.nu/Fragor-o-svar/FAQ-Utlandstjanst/ och läsa dessa faqs, och med den informationen inse att utlandstjänst inte alls är obligatoriskt vid genomförande av värnplikt. C'mon and hit it pussy!
|
|
Måste man inte ha varit inom armén i typ 3 år eller nånting liknande innan man kan få utlandstjänst?
Edit: pike426a, lägg ner din dåliga attityd. Deg
Senast redigerat av Rimbokille (2010-02-11 20:08)
|
|
Rimbokille, nej man kan gå direkt från värnplikt till flera av dom olika utlandsstyrkorna. Man fyller i en ansökningsblankett och sen kanske man blir utvald... väldigt mycket som ett anställningsförfarande på vilken arbetsplats som helst faktiskt. I princip alla utlandsstyrkor väljer att blanda färskingar direkt från lumpen med gamla rävar, långsiktigt fostrande av en bra utlandsstyrka kan man väl säga och fördelaktigt med lite generationsklyftor.
Skicka ned bara ett gäng gamla griniga pensionärer med automatkarbiner har nog inte hjälpt något land, haha The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
|
|
är pike seriös om sina uttalande?
han är nog rätt ung, för han stavar fel i nästan varannan mening. alltså, du får gärna " knulla min mammas åsna " det gör inte mig något |
okej du ser! ÄNTLIGEN! mitt användarnamn betalar äntligen av! denna stund har jag väntat på sedan jag registrerade mig. sjuuuukt nice. hahahah "jag själv kan knulla din mammas åsna". jag menar wtf? varför vill han knulla min mammas åsna? om hon nu hade haft en så hade det ju varit sjukt äckligt på fler än ett sätt. C'mon and hit it pussy!
|
|
rimbokillen: skaffa en attityd elr glömde skaffa dig ett liv ist för sweb hela ditt peddo liv
|
hahha fyfan va bra : D skulle tänkt på det när jag reggade mej +100000 på jag själv nää
|
Men dra tillbaka till lunarstorm jävla p12;a. |
Tråden är låst och kan därför inte besvaras.
Sök
Tipsa en kompis
Bevaka tråd
Åkare:
Foto: Joakim Anthmyr
Plats: Actionpakkkhhhhhh
Åkare:
Nya bilder »