Forum > OT-forum > Förlovningar

Förlovningar

2010-02-08 20:07
Allt fler av mina kompisar och släktingar i samma ålder har börjat förlova sig. Jag har funderat lite på vad det egentligen betyder för folk.
Innebörden av denna handling har förändrats en hel del med åren, i alla fall tycker jag att det verkar så.
Förr innebar en förlovning att man oftast gifte sig inom ett år. Nu verkar alla göra det som en kul grej bara.

Själv är jag nog gammalmodig, och tycker att en förlovning ska vara något speciellt, och inget man gör med vem som helst.
Man behöver ju inte nödvändigtvis planera bröllop med en gång, som det var förr, men jag tycker ändå att det ska vara lite mer speciellt än något man gör en lördagskväll när man har tråkigt.
Vad tycker ni?
Svar
2010-02-08 20:18
jag tycker precis samma sak, man ska inte förlova sig med vem som helst.
När jag gick i gymnasiet var det en kille i min klass som förlovade sig, jag tror vi var 16 år då.
runt 2 månader efter gjorde dom slut och blev super o-vänner.

nej, ska man förlova sig så ska man göra det med den rätte, man ska verkligen vilja spendera sina liv med varandra
2010-02-08 20:47
Ääh orka bry sig om andra förlovar sig eller inte. Undrar hur lång tid det tar innan scoore ser den här tråden
2010-02-08 20:51
men det va la kul herr arvid!!!detta e mega viktigt da liksom hahah
2010-02-08 21:46
Men hörru fuckface(uranoob), stick från detta forumet och kom inte tillbaka.
Senast redigerat av OlleAranäs (2010-02-08 21:47)
2010-02-08 22:04
Håller faktiskt med Uranoob, även fast det är en rätt så onödig tråd. Sjukt ovärt att förlova sig när man år 16 år, man har verkligen ingen aning om vad det betyder.
2010-02-08 22:06
kolla! man kan fan inte ha en sjysst jävla diskussion på det här jävla forumet utan att någon liten jävel ska komma och skrika könsord.
forumet behöver fler diskussions trådar istället för bara " villken färg ska min suburban ha"
2010-02-09 03:10
en i min klass gifte sig i somras. 18år...
2010-02-09 14:40
OlleAranäs skrev:
Men hörru fuckface(uranoob), stick från detta forumet och kom inte tillbaka.
Har du gått och blivit admin? banna han isf då!
2010-02-09 14:41
hmm.. uranoob känner igen de... hmm roll
2010-02-09 15:58
Burbank skrev:
en i min klass gifte sig i somras. 18år...
Stackarn lol

Näfan förlova sig nu tycker jag är fjantigt. Det betyder ju typ ingenting. Visst man har en ring.
2010-02-09 16:06
Hörde någon säga något en gång:
- en förlovning kan sluta på två sätt. Bra, eller med giftermål roll
2010-02-09 16:11
Nää säker på vad man gör bör man vara, vad tusan är poängen med att förlova sig om man inte menar ett skit med det? "Gött nu har hon fått en ring - då får jag ligga ikväll" eller hur går resonemanget? Man är inte mogen att fatta ett sånt beslut när man är 16... Kanske när man är 22 +...
2010-02-09 16:30
visst, det är töntigt att göra det om det inte är seriöst, men ärligt talat, vem fan bryr sig?
C'mon and hit it pussy!
2010-02-09 21:14
Hur stor del av svensk befolkning är kristna, och då menar jag på riktigt troende - tror att det faktiskt finns en gud och att det rann olja ur jesus händer och att den där ormen verkligen varnade för det där äpplet strax efter att den första kvinnan tillkom av ett revben precis innan gud tog en tupplur på söndagen?

Är man inte kristen kanske man inte ska samlas inför guds försyn i ett av guds hus och viga sitt liv i varandras mening i ett löfte om liv och död, nöd och lust, fägring och fulhet tills skillsmässopappret låter oss försonas från vår lögn...

Giftermål är ett otukt begagnat av osäkra människor som saknar både förstånd och tillit, och i detta förlitar sig på att få sin partner att signera ett papir där de lovar både billigt och skenheligt att inte idka sina sexualdrifter med annan man, kvinna eller barn... 99,9% av alla människor gifter sig av otrygghet i en önskan om garantier - det är inte kärlek, det är ren feghet vid vilket namn man än valt att idka det.

Punkt slut.
The Bible. Basic Instructions Before Leaving Earth
2010-02-09 21:16
Dmf hur länge sitter du och funderar ut dina "Arne Weise" texter? tongue
2010-02-09 21:34
Det kommer rätt flytande wink
2010-02-09 21:40
vi är rätt olika, jag får fram flytande roliga texter , och du smarta .. undra vad som kommer längst...får man jobb av att vara smart eller rolig, måste klura ett tag
2010-02-09 21:56
Det var bättre förr när man kunde göra sånt vid 16år och få det att hålla livet ut också. Och sen så kunde man åka till grannbyn och dejta istället för att träffa någon på nätet från andra sidan Sverige. Nä fyfan för dagens samhälle där det är vanligare med skiljsmässor än "kristallbröllop".
2010-02-09 22:03
Oneofakind, Beror väl på vilket jobb du söker, hjärnkirurg eller pajas? wink

Henrik Y, mjähh... vette fasen om det fanns mer kärlek förr än nu - det var i min mening lika delar feghet per del kärlek då - eller, havet är vackert blått i solsken men under ytan är allt vatten genomskinligt och utan syre.

Tittar man på vår generations föräldrar så var nog allt lika krystat då som nu. Det var bara mer tabu med skilsmässan... Näh, hellre ovisst kär i ett förhållande än garanterat fast i ett annat smile

P.S

Bigami for president!
Senast redigerat av DeemaxFlickan (2010-02-09 22:17)
2010-02-09 22:18
Som samhället ser ut idag finns det flera praktiska orsaker att gifta sig. Som sambos måste man göra en hel drös med pappersarbete för att få samma resultat som ett enkelt giftermål. Tex om jag skulle dö skulle min tjej plötsligt stå helt utan arvsrätt, även om vi har barn och villa och bott ihop i 30 år.
2010-02-09 22:27
Henrik K... en hel drös var väl å ta i, testamente är en försynt grej som du väl kan klutta ned på bara ett papper om du inte äger för mycket prylar som inte ska med ned i graven á la tuttancamo-style begravning? wink
2010-02-09 22:52
Det finns ju en del andra saker som också har betydelse. Kommer inte ihåg allt nu. Därmed inte sagt att jag tycker man behöver gifta sig i kyrkan. Ett borgerligt "bröllop" i form av ett påskrivet papper funkar ju fint också.
2010-02-09 23:07
varje gång man ser den där tigern kan man räkna med att få läsa en 5-6 minuter lång text och klura lite på vad det där nu betydde.

jag förstod inget av vad dmf sa, något om en orm och en kvinna.

man behöver egentligen inte gifta sig alls, bara man älskar varandra så, känns ibland som att folk förlovar sig och gifter sig bara för att det låter lite fancy.
2010-02-09 23:14
Vad giftermål betyder får stå för var och en, respektlöst att tro annat. Jag skulle gifta mig till sommaren, men det är flyttat åt framtiden eftersom det helt plötsligt verkar dyka upp en liten knådd då istället. SweB baby firm.
2010-02-09 23:14
ralle_merfy skrev:

man behöver egentligen inte gifta sig alls, bara man älskar varandra så, känns ibland som att folk förlovar sig och gifter sig bara för att det låter lite fancy.
+1

Tycker det är onödigt att folk i min ålder (15-16) ska förlova sig bara för att. Dom dumpar ändå varandra efter några månader och gör som samma misstag.
2010-02-10 10:47
ralle_merfy skrev:
varje gång man ser den där tigern kan man räkna med att få läsa en 5-6 minuter lång text och klura lite på vad det där nu betydde.

jag förstod inget av vad dmf sa, något om en orm och en kvinna.

Lite litteratur kanske står på dagordningen för dig.

Finns en skönlitterär bok med rätt så gamla anor (bibeln) som du kanske skall bläddra igenom. Inte för att du nödvändigtvis är kristen, nej snarare för att du kan sätta saker i kontext.

Ang. att gifta sig eller ej, jag skall inte lägga mig i den debatten.

Men giftermål är ett rätt så löst begrepp här i Sverige, kila över till Indien och se hur många bröllop där baseras på kärlek.
2010-02-10 11:05
DeemaxFlickan skrev:
Är man inte kristen kanske man inte ska samlas inför guds försyn i ett av guds hus och viga sitt liv i varandras mening i ett löfte om liv och död, nöd och lust, fägring och fulhet tills skillsmässopappret låter oss försonas från vår lögn...
Haha eller hur lol
Forum > OT-forum > Förlovningar

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem eller logga in.
Sök
Fritextsökning
Avancerad sökning »
Tipsa en kompis
Dela |
Bevaka tråd
Jag vill ha e-postmeddelande när nytt svar skrivs i denna tråd.
Bevaka

Mina bevakningar »
Åkare:
Foto: Joakim Anthmyr
Plats: Actionpakkkhhhhhh
Åkare:
Foto: Joakim Anthmyr
Plats: Actionpakkkhhhhhh
Nya bilder »

Hangaren edit (3:15)

David Och Anton - KUNGSÄNGEN! (2:05)
Nya videoklipp »