Sök Inställningar Inloggade
Forum > Allmänt cykelsnack > helium i däcken?

helium i däcken?

2009-04-18 15:50
Tja

Jag fick en liten ide vikt tokig som man är.

Nån som vet vad som händer om man har helium i däcken? Någon som testat det?

(/ Kalle
Witch Mountain
Svar
2009-04-18 16:04
Jag har hört att det går men den tråden (i annat forum) sad att man behövde speciell tätnings massa för att det skulle ligga kvar där inne. Sen så måste väll antagligen trycket vara det samma så jag tror att det är lönlöst att dra i helium. smile
2009-04-18 16:43
Du känar inte många gram smile
2009-04-18 16:45
det har varit snack om detta innan här på forumet och vad de svarade då var att man endast sparade ungefär 20gram på detta.
2009-04-18 17:37
vätgas är väll lättare ? roll
2009-04-18 17:42
vätgas är lättare men molekylerna är mindre vilket gör att det kommer pysa ut ännu lättare. dessutom är vätgas "hyfsat" brandfarligt...
2009-04-18 18:00
Jonzen: mjo får man lite hårt genomslag kan en rolig situation uppstå! big_smile
2009-04-18 18:10
det var reklam för något däck företag så sa dom något som dom någon gas som dom pumpade däcken med för att det skulle få längre livslängd och punkterings risken skulle bli mindre
2009-04-18 22:12
Nitrogen trycker man in i bilar. Minskar slitage och bränsleförbrukning, Sen stannar det kvar i däcken längre än vanlig luft. Dock var jag inte duktig i NO så jag har ingen aning om det funkar i ett cykeldäck. Borde ju göra det egentligen då det används i bilar i många år. Jag har faktist också funderat lite på det.
2009-04-18 22:18
hahah ja vill testa att göra det och se om det går tongue men ja hitta inte någon helium sad
2009-04-18 23:38
finns ju på teknikmagasinet att köpa
2009-04-20 10:51
har inte darren berrecloth typ helium i sina däck  när han hoppar på en kick ner i vattnet i seasons?, för att hans cykel flyter med hjälp av däcken, eller är jag helt dum i huuet? big_smile
2009-04-20 10:53
stinkyMF skrev:
har inte darren berrecloth typ helium i sina däck  när han hoppar på en kick ner i vattnet i seasons?, för att hans cykel flyter med hjälp av däcken, eller är jag helt dum i huuet? big_smile
Tror en cykel kan flyta liten stund endå, men varför förstöra en fin cykel så? grät nästan när jag såg det lol
2009-04-20 11:55
Phader skrev:
Nitrogen trycker man in i bilar. Minskar slitage och bränsleförbrukning, Sen stannar det kvar i däcken längre än vanlig luft. Dock var jag inte duktig i NO så jag har ingen aning om det funkar i ett cykeldäck. Borde ju göra det egentligen då det används i bilar i många år. Jag har faktist också funderat lite på det.
Nitrogen är bara vanligt kväve. Men du har nog rätt om man bara får i kväve i däcket bör man spara typ 1 gram eller 2 då syre och argon som tar upp (ungefär) 21 respektive 1 procent i luften i atmosfären har högre densitet än kvävgas. Medans kväve som tar upp ca 78 procent har betydligt lägre densitet!
Och skulle man då pumpa däcken med en vanlig pump skulle man få in dessa 22% "oönskade" tyngre gaser.

Hjärnan: Svar nej, en vanlig bmx cykel flyter inte utan att ha flythjälpmedel ex extra slangar mellan ekrarna, då tror jag knappas Darren Berrecloths hojj skulle flyta med bara sina egna däck.
Senast redigerat av Deemaxx (2009-04-20 12:03)
2009-04-23 07:31
Om jag inte minns del så sprar man ca 20g/hjul, men bara om man kör med flygplnas hjul...
Så på en cykel blir det inte mer än några få gramm...

Bättre isf att köra med ultratunna slangar och 1.2" XC däck.
2009-04-23 16:34
med nitrogen eller helium i däcken så är största fördelen kanske inte just vikten, utan snarare däcktrycket.
då helium och kväve knappt ändrar något i densitet beroende på värme/kyla.

i DH kanske de inte är av så stor vikt, men i tex roadracing och stcc så är de inte helt ovanligt man använder det
i däcken för att få ett däcktryck som är mer konstant pga att däcken blir väldigt heta med en arbets temp på drygt 80 grader C
2009-04-23 16:48
Tabbe
Senast redigerat av Deemaxx (2009-04-23 16:52)
2009-04-23 17:08
Cookie skrev:

Hjärnan: Svar nej, en vanlig bmx cykel flyter inte utan att ha flythjälpmedel ex extra slangar mellan ekrarna, då tror jag knappas Darren Berrecloths hojj skulle flyta med bara sina egna däck.
En bmx har mindre "tomrumsyta" än en mtb (som brukar ha överdismensionerade rör etc.) så cyklen "flyter" tills det inte finns tillräckligt med luft för att hålla den flytande.

Och ja, har haft min cykel flytande i vatten men jag drog upp den illa kvickt för att minimera skador eventuellt förlust.

Väldigt OT men då folk sitter och spekulerar i om Darren B. har helium i sina däck för att den "flyter" så är det bra att reda ut vissa saker.

En båt flyter så länge skrovet håller tätt men skulle t.ex båten köra på toppen av ett isberg och sedan inte stänga de vattentäta luckor för att minimera vattenintaget så sjunker den som en sten när väl alla utrymmen är fyllda med vatten. Ökad acceleration med minskat utrymme fyllt med luft, något i den stilen big_smile

Detta betyder då också att även vissa mtber som av någon anledning inte har mycket luftfyllda utrymmen som t.ex. solida länkageplattor etc. så kommer de bete sig som en liten bmx då också, så det går inte att dra en rak gräns och säga att bmx sjunker och mtb flyter ett tag. Många olika variabler att ha med i kalkylerna.
Senast redigerat av PeterRock (2009-04-23 17:11)
2009-04-23 19:41
PeterRock skrev:

En båt flyter så länge skrovet håller tätt men skulle t.ex båten köra på toppen av ett isberg och sedan inte stänga de vattentäta luckor för att minimera vattenintaget så sjunker den som en sten när väl alla utrymmen är fyllda med vatten.

Den bryts väll i regel alltid av på mitten också ? roll
2009-04-23 20:41
Cookie skrev:
PeterRock skrev:

En båt flyter så länge skrovet håller tätt men skulle t.ex båten köra på toppen av ett isberg och sedan inte stänga de vattentäta luckor för att minimera vattenintaget så sjunker den som en sten när väl alla utrymmen är fyllda med vatten.

Den bryts väll i regel alltid av på mitten också ? roll
Självklart, det glömde jag nämna big_smile

Dumt av att inte ha heliumfyllda båtar. Skulle vara bra om någon orkade länka till de sidor där de testa och har dokumenterat för (om det nu är några...) och nackdelar.

Som några nämnt redan så kommer sådana här trådar upp lite då och då och med tanke på att forumet lite då och då förlorat data så har många bra trådar försvunnit.
2009-04-23 22:44
Rotationsvikten blir lättare om man har helium i däcken. Men det är så gott som obefintligt. Eller beror på hur snabbt man roterar.
2009-04-24 08:35
Testade dom inte nått sånt här på Mythbusters vid nått tillfälle med en amerikansk fotboll? Tryckte i helium och det hade ingen påverkan eller så blev det sämre resultat, dock kommer jag inte ihåg vad resultatet blev
2009-04-24 11:31
phader: jo men det var för att en amerikansk fotboll måste ha en viss mängd massa för o bli kursstabil. jämför o kasta en golfboll mott en ballong. tror dock inte att de märkte nån skillnad på fotbollen.
2009-04-24 23:39
Helium är bara dumt för det är dyrt för det går inte att tillverka, det som finns är bara det dom kan få ut ur dom enda ännu funna gaskällorna i amerika har jag för mig. Det sticker ut ur atmosfären för det är så lätt. Slösa inte på det, dumt att skicka iväg det i balonger när man kan det till något vettigt som skyddsgas när man svetsar.

Kväve har man mest för temperaturan. Började inom racing för att den ändrade inte volym så mycket när den blir varm/kall som sades tidigare i tråden. Men att det gör att bilen rullar lättare och däcken slits mindre tvivlar jag starkt på, för hur kan det påverka hur däcket rullar mot vägen?
Alla känner apan men apan känner ingen!
Senast redigerat av Henrik Y (2009-04-24 23:39)
2009-04-25 00:06
Phader skrev:
Testade dom inte nått sånt här på Mythbusters vid nått tillfälle med en amerikansk fotboll? Tryckte i helium och det hade ingen påverkan eller så blev det sämre resultat, dock kommer jag inte ihåg vad resultatet blev
Sämre, bollen hade ingen vikt att läggabakom luftmotståndet, dock har det ingen påverkan i ett däck.
Senast redigerat av Deemaxx (2009-04-25 00:06)
2009-04-25 08:33
Henrik Y skrev:

Kväve har man mest för temperaturan. Började inom racing för att den ändrade inte volym så mycket när den blir varm/kall som sades tidigare i tråden. Men att det gör att bilen rullar lättare och däcken slits mindre tvivlar jag starkt på, för hur kan det påverka hur däcket rullar mot vägen?
Då luft inte åker ut och bibehåller samma jämna tryck så slits inte däcken lika mycket. med luft så får man oftare fylla på däcken och har man för lite luft i däcken slits dom fort.
2009-04-28 19:41
Henrik Y skrev:
går inte att tillverka
det går faktiskt jättebra att tillverka helium, man behöver bara en liten vätebomb :>

hej FRA förresten big_smile
Senast redigerat av dagbro (2009-04-28 23:08)
2016-07-25 10:01
bjuu råå
Forum > Allmänt cykelsnack > helium i däcken?
Tråden är låst och kan därför inte besvaras.
Låst av MickeGustafsson.
Sök
Fritextsökning
Avancerad sökning »
Tipsa en kompis
Bevaka tråd
Jag vill ha e-postmeddelande när nytt svar skrivs i denna tråd.
Bevaka

Mina bevakningar »