Bokrecension: Guide till 08:ornas friluftsliv

Datum:
05 januari 2006 21:43

stockholm.pngHär i höstas kom en liten guide för oss stockholmare som då och då tar en paus från betongen. Boken heter Stockholms friluftsliv och är skriven av Fredrik Hjelmstedt, Jonas Sundvall och Marcus Wåhlin. Boken täcker in en mängd aktiviteter – däribland cykling. Som cyklist kastar man sig förstås över cykeldelen, men när man är klar med den och bläddrar vidare finns mycket annat som också är läsvärt. Boken är en bra guide till Stockholms cykelområden för den som inte redan har hittat dem.

Jag har läst boken för att jag framförallt är nyfiken på hur den fångar cyklingen i Stockholm, och det är det som den här recensionen i första hand handlar om. Boken har 10 kapitel baserade på olika aktiviteter. De flesta kapitel är upplagda på liknande sätt. I varje kapitel beskrivs områden där man kan utöva aktiviteten, hur man hittar dit, kommunikationsmedel och lite andra tips. Boken är välskriven, har snygga bilder, ett smidigt format och tåliga pärmar. Texterna är korta och det är lätt att hitta i boken, och den är därför en lämplig färdkompis i ryggsäcken.

Cykelkapitlet inleds med lite information om cykling som främst vänder sig till den som inte har så stor vana av att cykla i skogen. Det är lite praktiska tips inför cykelturen när det gäller klädsel, cykelns skick och den utrustning man bör ha med. Sen kommer en sida med konkreta tips på hur man tar sig fram i skogen. Det är välskrivet och beskriver hur man tar sig över stockar, rötter, lera och mindre drop. Just den delen tycker jag var en positiv överraskning, och inget jag hade förväntat mig att hitta i en bok som täcker in så många olika friluftsaktiviteter. Det finns också en del som handlar om allemansrätten och regler för naturreservat.

Cykelkapitlet täcker 17 områden i Stockholm. De flesta ställen känner jag till även om jag inte cyklat överallt. När jag tittar på listan är det bara Flottsbro jag saknar, annars tycker jag att det mesta har fångats in. Man får en beskrivning av området och av cyklingens karaktär. Det finns också en beskrivning av hur man hittar till området, en enkel karta, kommunikationer, parkeringar och liknande praktisk information. Om beskrivningarna räcker för att hitta stigarna vet jag inte, och jag är nog inte rätt person att avgöra det. Å andra sidan gör det väl inget om man irrar runt lite och hittar sina egna stigar, eller hur?

En del beskrivningar tycker jag fångar området mycket bra, annat blir lite platt. NICK-spåret i Ursvik har fått en bra beskrivning, medan Hellas känns lite korthugget med tanke på vilka stigar som finns där. Just när det gäller Hellas finns gröna milspåret med som turförslag, men inte Sörmlandsleden. Jag tycker att det är en konstig prioritering, särskilt med tanke på att det är förbjudet att cykla på delar av milspåret.

Utöver skogsstigarna finns också sju turer på väg föreslagna, med distans från 1,7 till 8,2 mil. En miss med dessa förslag är att det inte anges om turen går på grus eller asfalt. För den som vill ta ett distanspass på mountainbike inför långloppen är det säkert bra förslag, men det verkar säkrast att inte prova dessa turer med racern.

När man har cyklat igenom alla 17 områdena och vill ha något nytt tycker jag att man kan snegla lite på vandringskapitlet. Det finns en hel del stigar beskrivna där som jag tror kan vara intressanta även för cykling, och flera som jag vet är bra.

Övriga kapitel i boken uppskattar jag för att de är välskrivna och ger bra tips på hur jag kan göra för att komma igång med saker jag inte gör i någon större utsträckning. Jag som prioriterar cykling som friluftsaktivitet lockades av bilderna i kajak- och skridskodelen och blev inspirerad att prova några av tipsen man får i boken. Cyklingen i Stockholm kan jag och där behöver jag egentligen ingen vägledning, men det är roligt att få tips om kajak som jag är nybörjare på. En kompis som är insatt när det gäller kajak och klättring tycker att boken täcker in alla de områden och platser som är viktiga i Stockholm. När både cykling, kajak och klättring har täckts in på ett bra sätt kan man anta att även övriga kapitel är välskrivna.

Jag tror att det här är en riktigt bra bok för den som vill börja cykla eller bara cyklar någon ibland. För den som sysslar med lite av varje när det gäller friluftsliv men inte snöat in på något särskilt tror jag att den här boken kan vara riktigt användbar. Även cyklister som nyligen flyttat till Stockholm och vill ha tips på var man börjar utforska stigarna kan ha nytta av boken. För den som ägnar all ledig tid åt att cykla och har gjort det ett tag så rekommenderar jag inte den här boken för dess beskrivning av cykling. För den inbitne Stockholms-cyklisten tillförs inget nytt i ämnet, och det har nog inte heller varit författarnas avsikt. För den inbitne cyklisten är utmaningen med boken än annan: det finns mer än cyklingen att upptäcka.

Köp från Bokus
Köp från Adlibris

Kommentera och diskutera den här artikeln

Cykling i inboxen

Missa inte det senaste från Happyride, signa upp dig på vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kommer max en gång i veckan.

Författare

Oskar Willamsson